IKTA'
5141 - Vail Ibnu Hucr radiyallahu anh
anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam Hadramevt'te bulunan bir
araziyi bana ikta' etti. O sirada, Hz. Muaviye orada emir idi. Kendisine o
araziyi bana vermesi icin yazdi."
Ebu Davud, Harac 36, (3058, 3059); Tirmizi,
Ahkam 39, (1381).
5142 - Kesir Ibnu Abdillah Ibni Amr Ibni Avf
el-Muzeni, babasindan, o da ceddi radiyallahu anh'tan anlatiyor:
"Resulullah aleyhissalatu vesselam , Bilal Ibnu'l-haris el-Muzeni'ye
Kabaliyye madenlerini, yuksekte olanlari ve alcakta olanlariyla, (Necid'de
bulunan) Kuds daginda ekine elverisli olan yerlerle birlikte ikta' kildi. Ancak
ona hicbir muslumanin hakkini vermedi. (Bu ikta beratini) ona soyle yazdi:
"Bismillahirrahmanirrahim. Bu, Allah'in Resulu Muhammed'in Bilal
Ibnu'l-Haris'e verdigi(nin berati)dir. Ona, el-Kabaliyye mintikasinin, alcak ve
yuksek (yerlerinin) madenlerini vermistir."
Bir rivayette su ziyade var: "(Medine'ye
dort beridlik mesafede yer alan Zatu'n-Nusub ve (Necd'de yer alan) Kuds
mevkiinin ekime elverisli olan kismini da verdi. Hicbir muslumanin hakkini
vermedi. (Bu berat metnini Resulullah'in emriyle, katibi) Ubey Ibnu Ka'b
yazdi."
Ebu Davud, Harac 36, (3062, 3063); Muvatta,
Zekat 8, (1, 248).
5143 - Amr Ibnu Hureys radiyallahu anh
anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam Medine'de yayi ile bir ev
plani cizdi ve:
"Sana daha da artirayim mi, artirayim
mi?" diye sordu."
Ebu Davud, Harac 36, (3060).
HACCAM'IN KESBI
5144 - Ibnu Abbas radiyallahu anhuma
anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam hacamat oldu ve haccama
ucretini verdi. Eger bu (hacamat ucreti) haram olsaydi vermezdi. Ayrica
efendisine konustu, o da vergisini hafifletti."
Buhari, Icare 18, Buyu' 39, Tibb 9; Muslim,
Musakat 66, (1202); Ebu Davud, Buyu' 39, (3423).
5145 - Resulullah aleyhissalatu vesselam'in
muhacir ashabindan bir adamin anlattigina gore, Resulullah aleyhissalatu
vesselamsoyle buyurdular:
"Muslumanlar uc seyde ortaktirlar: Su, ot
ve ates."
Ebu Davud, Buyu' 62, (3477).
5146 - Esmer Ibnu Mudarris radiyallahu anh
anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki:
"Bir muslumanin henuz ulasmadigi (ot,
odun, (su) gibi) bir seye once ulasan kimse ona sahip olur." Bunun uzerine
halk cikip, (mubah seyleri sahiplenmek maksadiyla) birbirleriyle hizlica
isaretleme yarisina girdiler."
Ebu Davud, Imaret 36, (3071).
MEKRUH KAZANCLAR
5147 - Ebu Mes'ud radiyallahu anh anlatiyor:
"Resulullah aleyhissalatu vesselam kopegin semenini, fahisenin mehrini ve
kahinin ucretini yasakladi."
Buhari, Buyu' 113, Icare 20, Talak 51, Tib 46;
Muslim, Musakat 39, 1567; Muvatta, Buyu' 68, (2, 656); Tirmizi, Buyu' 46,
(1276); Nesai, Buyu' 91, (7, 309); Ebu Davud, Buyu' 68, (4381).
5148 - Ebu Cuheyfe radiyallahu anh anlatiyor:
"Resulullah aleyhissalatu vesselam kan mukabilinde alinan semenden, kopek
semeninden, fuhus kazancindan men etti. Dovme yapani, dovme yaptirani, faiz
yiyeni, faiz yedireni ve musavvirleri lanetledi."
Buhari, Buyu' 113, 25, Talak, Libas 86, 96;
Ebu Davud, Buyu' 65, (3483).
5149 - Hz. Ebu Hureyre radiyallahu anh
anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam cariyenin kesbini
nehyetti."
Buhari, Icare 20, Talak 51; Ebu Davud, Buyu
40, (3425).
Ebu Davud, Rafi' Ibnu Hadic'ten yaptigi
rivayette su ziyadeyi kaydeder: "...Kazancin nereden oldugunu bilinceye
kadar..."
5150 - Hz. Osman radiyallahu anh anlatiyor:
"Cocuklari kesbe mecbur etmeyin. Siz onlari kesbe mecbur ettiginiz zaman
hirsizlik yaparlar. San'at sahibi olmayan cariyeleri de kesbe zorlamayin. Zira
siz onlari kesbe zorladiginiz takdirde fercleriyle kazanirlar. Onlarin
getirecegi paraya karsi istigna gosterin ki, Allah da sizi mustagni kilsin.
Size temiz olan yiyecekler yarasir."
Muvatta, Isti'zan 42, (2, 981).
Kütüb-i Sitte, İslam dininin en önemli iki kaynağından biri niteliğindeki sünnet
malzemesini meydana getiren ve en sahih (güvenilir) hadislerden oluşan altı
hadis kitabına verilen genel isimdir. Söz konusu bu altı kitap Kur’ân-ı
Kerim’den sonra en sahih kitaplar olarak kabul edilen Buharî ile Müslim’in
Câmiu’s-Sahîh adlı eserleri ile Ebû Davud, Tirmizî, Nesai ve İbn
Mace’nin sünen türündeki eserlerinden ibarettir.Kütüb-i Sitte, Arapça
“kitaplar” manasına gelen “kütüb” kelimesiyle “altı” manasına gelen “sitte”
kelimesinden meydana gelmiş bir tabir olup, “altı kitap” anlamındadır.
.