5181 - Ibnu Mes'ud radiyallahu anh anlatiyor:
"Resulullah aleyhissalatu vesselam: "Kalbinde zerre miktar kibir
bulunan kimse asla cennete girmeyecektir!" buyurmustu. Bir adam:
"Kisi elbisesinin guzel olmasini, ayakkabisinin guzel olmasini
sever!" dedi. Aleyhissalatu vesselam da: "Allah Teala hazretleri
guzeldir, guzelligi sever! Kibir ise hakkin ibtali, insanlarin tahkiridir"
buyurdular."
5182 - Bir diger rivayette: "Kalbinde
hardal tanesi kadar iman bulunan bir kimse cehenneme girmez. Kalbinde hardal
tanesi kadar kibir bulunan kimse de cennete girmez."
Muslim, Iman 147; Ebu Davud, Edeb 29. (4091);
Tirmizi, Birr 61, (1999).
5183 - Hz. Ebu Hureyre radiyallahu anh
anlatiyor: "Yakisikli bir adam Resulullah aleyhissalatu vesselam'a
gelerek: "Ben guzelligi seviyorum. Gordugunuz gibi bana guzellik de
verilmis. Kimsenin beni, ayakkabi bagi bile olsa bu hususta gecmesinden
hoslanmiyorum. Ey Allah'in Resulu! Bu (haram olan) kibre girer mi?" diye
sordu. Aleyhissalatu vesselam:
"Hayir! buyurdular. Ancak kibr, hakki
ibtal, halki tahkirdir!"
Ebu Davud, Libas 29, (4092).
5184 - Amr Ibnu Su'ayb an ebihi an ceddihi
radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular
ki:
"Kiyamet gunu, mutekebbirler kucuk
karincalar gibi hasrolunurlar. Onlari her yonden zillet burumustur. Cehennemde
Bules denen bir hapishaneye sevkedilirler Ateslerin atesi onlari burur.
Cehennem ehlinin irinleri kendilerine icecek olarak verilir. Bu icecege
tinetu'l-habal denir."
Tirmizi, Kiyamet 48, (2494).
5185 - Selemetu'bnu'I-Ekva' radiyallahu anh
anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki:
"Kisi kendisini (halktan buyuk gorup)
uzak tuta tuta cebbarlar arasina kaydedilir de onlarin basina gelen musibete
ducar olur."
Tirmizi, Birr 61, (2001).
5186 - Hz. Ebu Hureyre radiyallahu anh
anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki:
"Insanlar, ya cehennem komurunden baska
bir sey olmayan olmus ecdadlariyla ovunmekten vazgecerler, yahut da Allah
katinda, burnuyla pislik yuvarlayan mayis boceginden daha adi bir derekeye
duserler. Allah Teala hazretleri sizlerden cahiliye kibrini temizledi. Artik o,
muttaki bir mu'min yahut bedbaht bir,facirdir. Insanlarin hepsi Hz. Adem'in
evlatlaridir. Adem ise topraktan yaratilmistir."
Ebu Davud, Edeb 120, (5116); Tirmizi, Menakib
(3950, 3951).
5187 - Ibnu Omer radiyallahu anhuma anlatiyor:
"Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki:
"Allah, Kiyamet gunu, buyuklenerek
elbisesini suruyenin yuzune bakmayacaktir."
Bir diger rivayette: "Elbisesini calimla
suruyene bakmayacaktir" denmistir.
Buhari, Libas 1, 2, 5, Fezailu'l-Ashab 5, Edeb
55; Muslim, Libas 42, (2085); Muvatta, Libas 11; (2, 914);.Tirmizi, Libas 8,
(1730); Nesai, Zinet 102, (8, 206); Ebu Davud, Libas 28, (4085).
5188 - Ibnu Mes'ud radiyallahu anh anlatiyor:
"Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki:
"Kim namazda izarini (gomlegini) calimla
yere degecek kadar uzatirsa, Allah onun ne gunahini affeder, ne de onu kotu
amellere karsi korur."
Ebu Davud, Salat 83, (637).
5189 - Hz. Ebu Hureyre radiyallahu anh
anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki:
"Bir adam, nefsinin hosuna giden bir
takim elbise icinde saclari da yapilmis olarak giderken yurume sirasinda kibre
dusmustu ki, birden yere batti. Kiyamet kopuncaya kadar orada zorlukla batmaya
devam edecek."
Buhari, Libas 5; Muslim, Libas 49, (2088).
5190 - Cabir Ibnu Atik radiyallahu anh
anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki:
"Kiskancliktan bir nevi var ki Allah
sever; bir kismi da var ki Allah onu sevmez. Allah'in sevdigi kiskanclik,
kisinin (mehariminden haram kilinmis bir fiil gormesi ile) suphe halinde
duydugu kiskancliktir. Allah'in sevmedigi kiskanclik, suphe olmadan kiskanclik
duymasidir.
Ayni sekilde birkisim gurur vardir ki Allah
hoslanmaz, birkismi da var, Allah hoslanir. Allah Teala'nin sevdigi gurur,
kisinin savas sirasinda ve sadaka verme esnasinda nefsine guvenerek duydugu
gururdur. Allah'in bugzedip sevmedigi gurur ise, taskinlik ve ovunme sirasinda
duydugu gururdur."
Ebu Davud, Cihad 114, (2659); Nesai, Zekat 66,
(5, 78).
Kütüb-i Sitte, İslam dininin en önemli iki kaynağından biri niteliğindeki sünnet
malzemesini meydana getiren ve en sahih (güvenilir) hadislerden oluşan altı
hadis kitabına verilen genel isimdir. Söz konusu bu altı kitap Kur’ân-ı
Kerim’den sonra en sahih kitaplar olarak kabul edilen Buharî ile Müslim’in
Câmiu’s-Sahîh adlı eserleri ile Ebû Davud, Tirmizî, Nesai ve İbn
Mace’nin sünen türündeki eserlerinden ibarettir.Kütüb-i Sitte, Arapça
“kitaplar” manasına gelen “kütüb” kelimesiyle “altı” manasına gelen “sitte”
kelimesinden meydana gelmiş bir tabir olup, “altı kitap” anlamındadır.
.