Kütüb-i Sitte Hadis-i Şerif ( 5801-5810 )

5801 - Hz. Ebu Hureyre radiyallahu anh anlatiyor: "Bir gun, Resulullah aleyhissalatu vesselam ashabina: "Su kelimeleri kim benden) alip onlarla amel edecek ve onlarla amel edecek olana ogretecek?" buyurdular. Ben hemen atilip:
"Ben! Ey Allah'in Resulu!" dedim. Aleyhissalatu vesselam elimden tuttu ve bes sey saydi:
- Haramlardan sakin, AIlah'in en abid kulu ol!
- Allah'in sana ayirdigina razi ol, insanlarin en zengini ol!
- Komsuna ihsanda bulun, mu'min ol.
- Kendin icin istedigini baskalari icin de iste, musluman ol!
- Fazla gulme. Cunku fazla gulmek kalbi oldurur."
Tirmizi, Zuhd 2, (2306); Ibnu Mace, Zuhd 24, (4217).

5802 - Yine Ebu Hureyre radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki:
"Rabbim bana dokuz sey emretti:
- Gizli halde de aleni halde de Allah'tan korkma(mi),
- Ofke ve riza halinde de adaletli soz (soylememi),
- Fakirlikte de zenginlikte de iktisad (yapmami),
- Benden kopana da sila-i rahm yapmami,
- Beni mahrum edene de vermemi,
- Bana zulmedeni affetmemi,
- Susma halimin tefekkur olmasini,
- Konusma halimin zikir olmasini,
- Bakisimin da ibret olmasini,
- Ma'rufu (dogru ve guzel olani) emretmemi."
Rezin tahric etmistir.

5803 - Hz. Ali radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam'in kilincinin kabzasinda su ibareyi bulduk.
"Sana zulmedeni affet. Sana kusene git, sana kotuluk yapana iyilik yap! Aleyhine de olsa hakki soyle!"
Rezin tahric etmistir.

5804 - Zeydu'I-Hayr radiyallahu anh anlatiyor: "Ey Allah'in Resulu dedim, Allah'in rizasini arzu eden kimselere ve Allah'in rizasini arzu etmeyen kimselere Allah'in koydugu alamet nedir, bana haber verin!" Cevaben:
"Ey Zeyd sen nasil sabahladin?" diye sordu.
"Hayri ve hayir ehlini seviyorum: Eger hayir yapmaya muktedirsem yapmaya kosuyorum. Eger yapamaz, kacirirsam bu sebeple uzuluyorum ve onu yapmaya, sevkim daha da artiyor!" dedim. Bunun uzerine Aleyhissalatu vesselam:
"Iste bu soylediklerin Allah'in rizasini arayanlara Allah'in koydugu alamettir. Eger Allah senin baska bir sey olmani isteseydi, seni ona hazirlardi" buyurdular."
Hadisi Rezin tahric etmistir.

5805 - Ibnu Abbas radiyallahu anhuma anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki:
"Itidal (orta yol uzere olmak), teenni(li davranmak), hal ve gidisi iyi olmak peygamberligin yirmidort cuzunden bir cuzdur."
Muvatta, Si'r 17 (2, 954, 955); Ebu Davud, Edeb 2, (4776).

5806 - Ebu Eyyub radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki:
"Dort sey vardir, bunlar gecmis peygamberlerin sunnetlerindendir: Haya, koku surunme, evlenme, misvak kullanma."
Tirmizi, Nikah 1,(1080).

5807 - Abdulmuheymin Ibnu Abbas Ibni Sa'd es-Saidi, babasitarikiyle dedesinden naklediyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki: "Teenni Allah Teala'dandir, acele de seytandan."
Tirmizi, Birr 66, (2013).

5808 - Ibnu Abbas radiyallahu anhuma anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam Eseccu Abdi'l-Kays 'a dedi ki:
"Muhakkak ki sende, Allah ve Resulunun sevdigi iki haslet var; hilm ve teenni."
Tirmizi, Birr 66, (2012); Muslim, Iman 25, (17).

5809 - Ebu Davud merhum, Abdu'l-Kays heyetinde dahil olan Zari'den naklettigi ve uzunca bir kissanin da bulundugu rivayetinde su ziyadeye yer verir: "Resulullah aleyhissalatu vesselam kendisine bunlari soyleyince o (Esecc):
"Ey Allah'in Resulu! Bu iki hasletle ben (sahsi gayretimle) mi ahlaklandim yoksa Allah mi cibilliyetime (yaratilisima, tabiatima) koydu?" diye sordu. Aleyhissalatu vesselam da:
"Allah Teala Hazretleri seni o iki haslet uzere yaratti!" buyurdular. Bu cevap uzerine Esecc:
"Allah ve Resulunun sevdigi iki haslet uzere beni yaratan Allah'a hamd olsun!" dedi."
Ebu Davud, Edeb 161, (5225).

5810 - Sa'd Ibnu Ebi Vakkas radiyallahu anh anlatiyor: "Resulullah aleyhissalatu vesselam buyurdular ki: "Teenni, ahiretle ilgili olanlar disinda, her amelde guzeldir."

Ebu Davud, Edeb 11, (4810).



Kütüb-i Sitte, İslam dininin en önemli iki kaynağından biri niteliğindeki sünnet malzemesini meydana getiren ve en sahih (güvenilir) hadislerden oluşan altı hadis kitabına verilen genel isimdir. Söz konusu bu altı kitap Kur’ân-ı Kerim’den sonra en sahih kitaplar olarak kabul edilen Buharî ile Müslim’in Câmiu’s-Sahîh adlı eserleri ile Ebû Davud, Tirmizî, Nesai ve İbn Mace’nin sünen türündeki eserlerinden ibarettir.Kütüb-i Sitte, Arapça “kitaplar” manasına gelen “kütüb” kelimesiyle “altı” manasına gelen “sitte” kelimesinden meydana gelmiş bir tabir olup, “altı kitap” anlamındadır.
.

----

Hiç yorum yok:

Yorum Gönderme

loading...